360° klantprofiel
Wat is een 360 klantprofiel, waarom is een klantprofiel nodig en hoe pak je dat aan? Dat leggen we hieronder graag aan je uit.
Wat is een klantprofiel precies?
Een klantprofiel is een verzameling gegevens over een klant. Zo ontstaat er een beeld van wie jouw klant is; een profielschets zeg maar. Drie soorten gegevens zijn hierbij van belang:
- Socio – demografische kenmerken (bijvoorbeeld geslacht, leeftijd, ras, religie, burgerlijke staat, nationaliteit…).
- Aankoophistorie
- contacthistorie
Deze informatie is niet een eenmalig opgestelde dataverzameling. Een klant is in beweging en jij wilt die dynamiek volgen. Het is dus ook belangrijk om de informatie bij te houden en telkens bij te vullen.
Waarom een klantprofiel?
- Het maakt het gemakkelijker om gerichte campagnes op te zetten, die aansluiting vinden bij je klanten.
- Het kan je waardevolle inzichten opleveren.
- Het helpt je om goed onderbouwde, strategische keuzes te maken
- Je kan bijsturen gedurende het proces van het beslissen tot een aankoop.
Het verzamelen van alle data
Er is heel veel aan data en gegevens beschikbaar, maar de kunst is vooral om hier orde in aan te brengen. Welke data zijn voor jouw business van belang en helpen jou om beter in contact te komen met je klant? Daar gaat het natuurlijk om: hoe bereik je je klanten?
Heb je hulp nodig?
Wij kunnen ons voorstellen dat je opziet tegen al dit werk en door de bomen het bos even niet ziet. Dbf is een bedrijf dat gespecialiseerd is in data management. Zij hebben al twintig jaar ervaring en beheren inmiddels 3,5 miljoen klantgegevens. Zij voldoen aan alle wettelijke eisen en behandelen de data zorgvuldig en discreet. Maak gerust een afspraak om jouw vraagstuk aan hun voor te leggen. Zij luisteren naar je en stellen samen met jou dan een plan op.